Haber

BETON İÇİNDEKİ İSTİKRARLARDAN KAYNAKLANAN KÖPRÜ GELDİ

İSTANBUL’da beklenen olası deprem, köprü, üst geçit ve viyadüklerin sağlamlığını da gündeme getirdi. Kritik noktada bulunan Maltepe bağlantı köprüsünün betonunda beliren midye kabukları tedirgin etti. İstanbul Teknik Üniversitesi Yapı Malzemeleri Laboratuvar Sorumlusu İnşaat Yüksek Mühendisi Prof. Dr. Hasan Yıldırım, köprünün incelenerek güzelleştirme ve güçlendirme çalışmalarının yapılması gerektiğini belirtti. Yıldırım, “Burada beton yüzeyde aşınmalar var. Aşınma yerlerinde açıklıklar var ve çatlama olan yerlerde demirlerin paslandığını görüyorum. Bu gibi köprülerin incelenip elden geçirilmesi, gerekirse onarılması gerekiyor.” ,” dedi Yıldırım. Jeofizik Yüksek Mühendisi Sarper Celasun ise “Beton kalitesi oldukça düşük. Deniz kumu kabuğu olan yapılar zaten riskli” dedi.

CRAMSHELLS ŞİKAYETLERİNİ GÖRMEK

Türkiye’yi sarsan büyük depremlerin ardından gözler İstanbul’a çevrildi. Uzmanlar kentteki yapı stokunu tartışırken kritik noktalarda köprü, üst geçit ve viyadüklere dikkat çekiyor. Yıkılmalarıyla ilgili olası sarsıntılarda yardımın gelmesini engelleyecek yapıların güçlendirilmesi gerektiği vurgulanıyor. D100 Karayolu üzerindeki Maltepe’deki bağlantı köprüsü de o noktalardan biri. Köprünün betonundan paslı ve yamulmuş demirler, çatlamış duvarlar ve midye kabuklarının ortaya çıkmasının ardından İBB’ye şikayet yağmuru yağdı.

“Köprülerin kirişlerinin düştüğü durumlar oldu”

İstanbul Teknik Üniversitesi Yapı Malzemeleri Laboratuvar Sorumlusu İnşaat Yüksek Mühendisi Prof. Dr. Hasan Yıldırım, Gölcük sarsıntısı sırasında viyadüklerin üzerindeki köprülerin kirişlerinin düştüğünü belirtti. İnşa edildikten sonra önlem almak için çalışmalar yapıldı. Bu köprü kirişlerinin kenarlarına kaymaması için çelik profiller ve kaydırmaz elemanlar yerleştirilmiştir. Bu olayların yaşanmaması için kirişlerin takılması gerektiğinden önlem alındı” dedi.

“BUNLAR AŞIRI YÜKLENİRSE UZUN ÖMÜRLÜ KÖPRÜLERE DÖNÜŞÜRLER”Prof. Marmara ve İstanbul’da yaşanması beklenen depremi hatırlatan Dr. Hasan Yıldırım, Maltepe bağlantı köprüsünün yıprandığını söyledi. Köprünün incelenip iyileştirilerek güçlendirilmesi gerektiğini ifade eden Yıldırım, “Burada beton yüzeyde aşınmalar var. Aşınma olan yerlerde açıklıklar var, aşınma olan yerlerde demirlerin paslanmış olduğunu görüyorum. Bozulmadır.Böylece köprülerin muayenesi ve revizyonu gerekirse onarılması gerekir.Bunlar yapılmazsa ömürleri kısalır.Bu demir pası temizlenir,çapta azalma olursa adaptasyon gerekecek.Bu tamirler aşınmış yerlerin yeniden yapılması anlamına geliyor.Buradan maçalar alınabilir demir incelenebilir, çapta azalma varsa adaptasyon dışında takviye yapılabilir.İyi ki yapmışsınız. burayı gördüm.Bunlar elden geçirilirse ömürleri uzar.Köprü yapılır.Deprem olduğunda bu kirişlerin düşmesi sorun olur.Yüzey yıpransa da yıpranmaz. sorun olur ama üzerindeki kirişler düşmemeli. Burası dönmenin etkisiyle çözülmüştür. örgü örüyor Ancak soğuk havalarda su donduğunda dökülebildiğinden, yüzey tuzun etkisiyle soyulmuştur. Soğuktan ıslanan zeminin donmuş ve parçalanmış olduğunu gösterir. Köprünün ana perdesinin elden geçirilip adapte edilmesi gerekiyor, yapılmazsa zamanla demirleri azalacak ve deprem açısından riskli hale gelecek” dedi.

“Maalesef BU YER DIŞ ETKENLERE ÇOK AÇIK” Jeofizik Mühendisi Sarper Celasun, “Yer sarsıntısının büyütülmesine ve yapının sallanma sırasındaki rezonansına bakıyorum. Bir depremde zemini nasıl etkileyeceğini de anlatmamız gerekir.Depremde zeminin nasıl sallanacağına bakmamız gerekir.Yapının bulunduğu yerin ne kadar sarsıldığına bakarız. Burada gördüğünüz açıklıklar ve içerideki deniz kabukları beton kalitesinin düşük olduğunu gösteriyor.Dış etkenlere maruz kalarak artık ufalandığını görüyoruz.Demir yaprak gibi dökülmeye başladı.Bu demirlerin mukavemeti artık dayanamıyor. Bu yapı belli ki çok sağlıksız ve tekrar incelenmesi gerekiyor.Bu ultrason cihazı ile duvarlara zarar vermeden betonun kalitesini ölçeceğiz.Betonun içine yüksek frekanslı su göndererek. 2. dalga betona zarar vermeden ölçüyoruz. Sismik yüksek frekanslı ses dalgalarının betona ulaşma sürelerine bakıyoruz. Ses dalgası alıcıdan vericiye ne kadar hızlı giderse, beton kalitesi o kadar yüksek olur. Burada zamanı okuyoruz. Şu anda beton kalitesi çok düşük. Sadece bina değil mekan da bu açıdan çok değerli. İkisinin de değerlendirilmesi gerekiyor ama deniz kumu kabuklu yapılar gibi sağlıksız yapılar aslında riskli” dedi.

Her sabah işe gitmek için toplu ulaşımı beklediğini belirten Fatma Akçay, “Felaket hiç hoş değil. Bunlardan çok var. Anadolu yakasındaki birçok köprüde bu tür görüşler var. Daha duyarlı olunmalı.” .İnsan “Hayatınızın o kadar ucuz olduğunu düşünmüyorum” dedi.Can Uzun, “Gördüğünüz gibi bir şey anlatmaya gerek var mı? Yakında çökecek, bir şey söylemeye gerek yok.”

Enes Dalkılıç, “Paslı demirler var. Sarsıntı konusu gündemdeyken duvarlara çim asmak yerine bunların tamir edilmesi gerekiyor” dedi.

– İstanbul

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu